Dankzij Internet of Things-oplossingen (IoT) baseren steeds meer gebouwbeheerders wereldwijd de onderhoudsplanning op werkelijk gebruik. De zogeheten sensor based maintenance zorgt voor een besparing van minimaal 20% op de jaarlijkse onderhoudskosten van de liftinstallaties! Twee Nederlandse bedrijven spelen een hoofdrol in deze ontwikkeling: Liftinsight en Delmation.
Efficiënt én veilig onderhoud van liften is cruciaal. Door liften te voorzien van sensortechnologie in combinatie met IoT-oplossingen kan onderhoudsplanning worden gebaseerd op daadwerkelijk gebruik in plaats van regulier gepland onderhoud. Ook het vervangen van componenten en liftinstallaties wordt hiermee beter gepland. Machine learning en big data geven hier nog een extra impuls aan.
Liftmarkt groeit Als we het Groene Hart groen willen houden terwijl de bevolking groeit, moeten we in stedelijk gebied de hoogte in. Steeds meer steden, zoals Den Haag, kiezen daarom al steeds meer voor hoogbouw om het woningtekort op te lossen. Dat betekent logischerwijs weer een forse stimulans voor de bloeiende liftensector. Onderhoudskosten vormen een cruciale factor in het totale kostenplaatje. Met sensor based maintenance boekt een gebouwbeheerder een besparing van ongeveer 20% op zijn jaarlijkse onderhoudskosten.
Minder storingen Doordat de sensoroplossing is gekoppeld aan big data wordt het onderhoud effectiever en voorspelbaarder. Geen nodeloze onderhoudsbezoeken, maar interventies als het echt nodig is. Hierdoor wordt het aantal bezoeken verlaagd en daarmee de effectiviteit van monteurs verhoogd. Ook het aantal storingen gaat omlaag. Gevolg is dat de monteur minder in de file staat, minder Co2 uitstoot en meer met zijn vak bezig is. Voor de klant – het liftonderhoudsbedrijf – betekent dit minder verstoringen en een hogere uptime. De oplossing is geschikt voor alle liften, ongeacht leeftijd, merk en type. En dus juist voor liftbedrijven die meerdere merken aanbieden.
Nederlandse voorhoede Twee innovatieve Nederlandse bedrijven spelen gezamenlijk een belangrijke rol in de doorbraak van sensorbased onderhoud: Liftinsight en Delmation. Liftinsight levert wereldwijd sensortechoplossingen voor liftinstallaties, Delmation is maker en leverancier van de sensortechnologie en heeft al 30 jaar ervaring als het gaat om kennis en ervaring in IoT-projecten. Liftinsight-CEO en oprichter Alderik Bos: “Gezamenlijk helpen we bedrijven met het verbeteren van hun onderhoudscyclus. Sensortechnologie heeft baanbrekende gevolgen voor liftbeheerders wereldwijd – wij vervullen daarin een voortrekkersrol.
Profiel: Delmation Products Het bedrijf is specialist in datacommunicatie- en IoT en heeft 30 jaar ervaring met (maatwerk)oplossingen voor industriële projecten. Delmation Products ondersteunt met haar portfolio (van IoT-sensoren en gateways tot routers, converters en mini-PC’s) oplossingen binnen industrial automation, digital signage, energy, security, parking en transport. Samen met haar businesspartners werkt Delmation Products aan innovatieve projecten in Nederland en België.
Profiel: Liftinsight
Liftinsight is een strategische leverancier die universele liftbedrijven helpt een gezonde en toekomstbestendige bedrijfsvoering te realiseren. In een markt die competitiever en onpersoonlijker wordt, verschaft Liftinsight bedrijven inzicht in hun onderhoudsbestand. Dit gebeurt met sensortechnologie: een gratis softwarepakket genaamd Liftmanager® en een universeel toepasbare lease-sensor (Liftboxs®) die de mogelijkheden van dit softwarepakket verder uitpakt. Door exact te weten wanneer een lift onderhoud vereist, besparen klanten kostbare tijd. De tijdswinst vertaalt zich in een beter rendement óf een sterkere concurrentiepositie. En een lagere milieubelasting.
Bron: Industry Wire
Geplaatst door Delmation